Hulpmiddelen

In de bijeenkomsten van de inloopmiddagen kwam naar voren, dat mensen die de aandoening dystonie hebben problemen ondervinden met hun werk en levensomstandigheden. Deze kunnen soms met een ondersteuning van hulpmiddelen opgelost worden. Ook voor vergoedingen t.a.v. aanpassingen kan ondersteuning gegeven worden.

WELZORG
Is een organisatie, die deze mogelijkheid biedt. Informatie is te vinden onder www.welzorg.nl of telefoonnummer 0800 0224900 (gratis).

HULPMIDDELEN
Voor hulpmiddelen kunt u o.a. informatie vinden in het Hulpmiddelen Kompas op de website van het Zorginstituut Nederland. Het webadres is: https://www.zorginstituutnederland.nl/pakket/zvw-kompas/hulpmiddelen

andere interessante websites voor o.a. hulpmiddelen zijn:

EET WEER MET VERTROUWEN!
Speciale lepels / vorken voor mensen met een handtremor.

HULPMIDDELEN EN SPECIALE PENNEN BIJ SCHRIJFKRAMP
Er bestaan hulpmiddelen en speciale pennen waarmee mogelijk makkelijker geschreven kan worden dan met pennen waarmee u gewend bent te schrijven. Het is niet zo dat met bepaalde pennen de verkrampingen minder worden, het zit hem met name in de vorm van de pen waardoor deze beter en makkelijker te hanteren is. Welke pen dat is, is moeilijk te zeggen en wordt zeer individueel bepaald, afhankelijk van de wijze waarop uw vingers verkrampen.

Ik wil u adviseren er niet meteen veel geld aan uit te geven, want een dure pen garandeert nog geen goed effect. Waar de één baat bij heeft, heeft een ander het juist niet. Het beste is om eens het één en ander uit te proberen. Er zijn ook bij de reguliere kantoor-/boekhandels veel verschillende en mogelijk geschikte pennen in de handel. Zelf gebruik ik een pen die iets dikker is, waarvan de onderkant spits uitloopt en met een soort rubberlaagje is bekleed. Er zijn echter ook goedkopere (weggeef pennen) die zoiets hebben. De dikte van de onderkant is vaak erg bepalend. Ook is het belangrijk om de arm goed ondersteund te hebben tijdens het schrijven, bijv. liggend op een tafel, bureau of dergelijke. Hieronder adressen waar hulpmiddelen verkocht worden.
Informatie hierover hebben deze organisaties ook op Internet.
Voor nadere informatie kunt u ook contact opnemen met het secretariaat van de Dystonie vereniging.

Adressen voor m.n. schrijfhulpmiddelen:

Grippers-Santpoort
2080 AB Santpoort
W: www.grippers.nl

SCHRIJFHOUTJE BIJ SCHRIJFKRAMP
Voor mensen met schrijverskramp aan rechter- of linkerhand (en sowieso handig voor hen die linkshandig zijn).

Jaren geleden werd aan mijn rechterhand schrijverskramp (focale dystonie) vastgesteld. Voor mij betekent dat dat ik de rechter duim en rechter wijsvinger niet in combinatie met elkaar kan gebruiken: zodra deze twee elkaar raken schieten ze naar binnen toe, welke beweging wordt voortgezet in de pols die vervolgens ook helemaal naar binnen draait; ik heb daar geen enkele controle over. Een pen of een punaise vasthouden met duim en wijsvinger is daardoor onmogelijk en het dragen van kop en schotel wordt een riskante onderneming: een voetbad wordt tenminste gegarandeerd en met iets meer geluk belandt alles op de grond.

Wilt u meer weten? LEES MEER

BLEFAROSPASME / PTOSISBRILLEN
Er bestaat een bril met veertjes, de ptosisbril. Deze veertjes drukken tegen de bovenste oogleden en ondersteunen daarmee de bovenste oogleden bij het openen. De mogelijkheid blijft bestaan om met de oogleden te knipperen. De veertjes kunnen een goed hulpmiddel zijn, zijn dit echter niet in alle gevallen.

Adressen waar ptosisbrillen verstrekt worden (mogelijk ook alleen veertjes) vind u HIER

DIGITALE LOUP VOOR DE KLEINE LETTERTJES
De quicklook is een handzaam apparaat met een kleine uitklapbare camera. Als deze camera op een tekst gelegd wordt, vergroot dit hulpmiddel de tektst ruim 5 keer in kleur- of en zwart/witbeeld.
Voor blinden, slechtzienden, dyslectische mensen is er het voorleesapparaat.

Informatie bij:
Iris Huys
James Wattlaan 13-b, 2809 PA Gouda,
tel: 0182-525 889.
W: www.irishuys.nl E: info@irishuys.nl

PASSEND LEZEN
Voor lectuur en kranten en tijdschriften kunt u informatie vinden op www.passendlezen.nl en voor studieboeken in aangepaste leesvorm kunt u linken naar www.dedicon.nl

Bij alle bibliotheken vindt u folders over aangepast lezen en kunnen de bibliotheekmedewerkers inlichtingen geven over de mogelijkheden van passend lezen.

Stichting Passend Lezen
T: 070-3381510